Wycieczki organizowane w 2010 roku

Podróże kształcą

Blisko dziesięć lat działa na naszym terenie koło terenowe „Ziemi Cieszyńskiej” Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Od sześciu lat w ramach jego działalności organizowane są zagraniczne wycieczki. Część z nich została opisana we wcześniejszych numerach „Panoramy Goleszowskiej”.
W ubiegłem roku udało się zrealizować dwa wyjazdy. Pierwszy z nich, do Karlowych Warów, odbył się w dniach 24 – 25 kwietnia 2010. Wzięło w nim udział 38 osób. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia zamku Karlsztein koło Pragi, skąd pojechaliśmy do Karlowych Warów. W godzinach wieczornych udaliśmy się na pierwszy spacer po tym słynnym czeskim uzdrowisku, znanym z licznych źródeł termalnych. Drugi dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Becherowki, po czym  zwiedzaliśmy uzdrowiskową część miasta. Ze wzgórza Karola, na które wyjechaliśmy kolejką, mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę miasta.

Na przełomie czerwca i lipca 2010 roku miał miejsce 10-cio dniowy turystyczno-wypoczynkowy wyjazd do Słowenii i Chorwacji. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od stolicy Słowenii – Lublany. Następnie udaliśmy się do jednej z najpiękniejszych jaskiń w Europie - Jaskini Postojna. Wizyta w tym miejscu zrobiła na nas ogromne wrażenie. Dużą część jaskini zwiedza się kolejką elektryczną. Piesza trasa turystyczna liczyła około 1600 metrów. Oglądaliśmy różnorodne formy krasowe: stalaktyty, stalagmity, stalagnaty, kolumny skalne, draperie stalaktytowe i wiele innych. Kolejnym punktem tego dnia było obejrzenie Predjamskiego Gradu. Jest to wspaniale wkomponowany w skały wapienne zamek, znajdujący się ok. 10 km od jaskini Postojna. Na nocleg udaliśmy się do położonej już na terenie Chorwacji miejscowości Kraljewica koło Rijeki.

Półwysep Istria był celem drugiego dnia. Obejrzeliśmy miasto Pula z licznymi rzymskimi zabytkami (m.in. jeden z największych amfiteatrów), a także pięknie położone miasto Rovinj. Następnego dnia pojechaliśmy wzdłuż wybrzeża, a następnie przez przełęcz Vratnik, do Plitwickich Jezior. W ciągu 5 godzin pobytu mogliśmy podziwiać uroki tego miejsca. Jeziora Plitwickie to kompleks leżących na różnej wysokości 16 jezior, które są połączone wodospadami. Szmaragdowa barwa wody jest wynikiem obecności w podłożu skał węglanowych (wapieni i kredy). Jedną z największych atrakcji tego miejsca jest 80 metrowy wodospad Wielki Slap.

Z Jezior Plitwickich udaliśmy się do hotelu „Alan” w położonej nad Kanałem Velebickim (część Adriatyku) miejscowości Starigrad Paklenica. Tutaj mieliśmy 7 noclegów. Pierwszy dzień pobytu w tym miejscu większość uczestników wyjazdu przeznaczyła na wypoczynek (głownie przy basenie hotelowym).

Następnego dnia wcześnie rano pojechaliśmy do Dubrownika. Duża odległość (około 370 km w jedną stronę) powodowała, że większość czasu spędziliśmy w autobusie. Mimo tych trudów ponad trzygodzinny pobyt w tym mieście, zwanym „Perłą Adriatyku”, wywarł na nas ogromne wrażenie. Część osób udała się na spacer po liczących około 2,5 km murach, okalających miasto. Widoki były imponujące. Niestety temperatura też dała nam nieźle „popalić”, gdyż w cieniu dochodziła do 40 stopni Celsjusza. Do hotelu przyjechaliśmy wieczorem (na kolację zdążyliśmy) zmęczeni, ale i pełni wrażeń związanych tak z pobytem w tym mieście, jak i widokami, które mogliśmy po drodze podziwiać. Kolejny dzień to wypoczynek, który wielu wycieczkowiczów wykorzystało m.in. na obejrzenie wspaniałego wąwozu Wielka Paklenica. Ściany wznoszą się w nim niemal pionowo na 400 metrów. Wąwóz, ale i miejscowość Starigrad Paklenica, są znane z serialu Winetoo, który tu był kręcony. Następnego dnia udaliśmy się do Wodospadów Rzeki Krka. Spacer trasą turystyczną wokół wodospadów o nazwie „Skradinski Buk”, dzięki licznym tarasom widokowym, umożliwił nam podziwianie tego cudu przyrody. Stamtąd udaliśmy się do uroczego miasteczka Trogir. Stara część tego miasta położona jest na półwyspie o długości około 400 metrów i szerokości 200 metrów. Zlokalizowanie na tak małym terenie wielu ciekawych obiektów zabytkowych umożliwia łatwe i niezbyt męczące ich zwiedzanie. Sporo wrażeń dostarczył również wyjazd kolejnego dnia, z którego skorzystała połowa naszej grupy. Tym razem udaliśmy sie do Bośni i Hercegowiny. Po blisko 4 godzinach jazdy dotarliśmy do Mostaru, miasta położonego po obu stronach rzeki Neretwy. Atmosfera tego miejsca jest zupełnie wyjątkowa, ponieważ tutaj przenika się kultura chrześcijańska z muzułmańską. Największą atrakcją Mostaru jest wspaniały kamienny most nad Neretwą, łączący chrześcijańską i muzułmańską (z licznymi meczetami) część miasta. Jest to jedyny zabytek w Bośni i Hercegowinie, który został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Most, zburzony podczas działań wojennych w latach 90-tych XX wieku i odbudowany kilka lat temu, ma 29 metrów długości i 27 metrów wysokości. Po krótkim pobycie w Mostarze udaliśmy się do Medjugoria – miejsca znanego z objawień (nie potwierdzonych jednak przez Watykan).

Ostatni dzień pobytu przeznaczyliśmy na zwiedzenie pobliskiego miasta Zadar. Do dzisiaj są tu widoczne ślady walk z wojskami serbskimi w latach 90-tych XX wieku. Jednym z najcenniejszych zabytków tego miasta jest romański kościół św. Donata. Z Zadaru pojechaliśmy do miejscowości Nin gdzie obejrzeliśmy maleńki, XI wieczny kościół św. Mikołaja. Popołudnie spędziliśmy na wypoczynku w hotelu. Z wielkim żalem opuszczaliśmy hotel „Alan” (zdjęcie), ale niestety trzeba było wracać. Po blisko 15 godzinach (w tym 3 godzinach stania w korkach), zmęczeni, ale i szczęśliwi, dotarliśmy do Goleszowa.

Opisywane wyjazdy realizowane są wspólnie przez koło terenowe „Ziemi Cieszyńskiej” Polskiego Towarzystwa Geograficznego oraz przez Biuro Usług Turystycznych „Ustronianka” w Ustroniu.
W tym roku główną imprezą, którą organizujemy jest kilkunastodniowy wyjazd do Francji, który będzie łączył zwiedzanie z odpoczynkiem. Chcemy zwiedzić m.in. Luksemburg, Reims, Paryż, Carcassone, Monako. W ramach relaksu – Park Rozrywki „Asteriksa” pod Paryżem. Podsumowaniem będzie kilkudniowy wypoczynek na Lazurowym Wybrzeżu w hotelu koło Cannes.

Osoby zainteresowane wyjazdami organizowanymi przez koło PTG „Ziemi Cieszyńskiej” – zapraszam na stronę internetową: www.ptgziemiacieszynska.pl. Mam nadzieję, że każdy znajdzie w nich coś dla siebie. Szczególnie polecam galerię zdjęć ze wszystkich wyjazdów, które odbyły się od 2005 roku.